Реферат: Методические рекомендации к проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка» по специальности 050303 «Иностранный язык» повышенный уровень среднего

Название: Методические рекомендации к проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка» по специальности 050303 «Иностранный язык» повышенный уровень среднего
Раздел: Остальные рефераты
Тип: реферат

Агентство по управлению государственными учреждениями Пермского края

ГОУ СПО «Пермский педагогический колледж №1»

Методические рекомендации к проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка»

по специальности 050303 «Иностранный язык»

(повышенный уровень среднего

профессионального образования)

ПЕРМЬ, 2008
Рекомендовано к печати редакционно-издательской службой

ГОУ СПО «Пермский педагогический колледж №1»

Протокол № 5 от 8 февраля 2008 г.

Составители: Теребова Т.В., Ильина Т.А., Шихова Н.В.

Рецензент: Сойфер Э.В., зав. кафедрой иностранных языков ПГПУ, кандидат педагогических наук.

Методические рекомендации к проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка» по специальности 050303 «Иностранный язык» (повышенный уровень среднего профессионального образования)

С Пермский педагогический колледж №1, 2008


Аннотация на методические рекомендации к проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка» по специальности 050303 «Иностранный язык»

(повышенный уровень среднего профессионального образования)

Данное пособие предназначено для преподавателей ГОУ СПО, работающих по специальности 050303 «Иностранный язык». Прежде всего эти материалы представляют интерес для преподавателей выпускных групп педагогических колледжей, которые готовят студентов к сдаче итогового государственного экзамена. Экзамены по дисциплине «Практический курс английского языка» уже сдавали выпускники ГОУ СПО «Пермский педагогический колледж № 1» в течение трех лет. Результаты испытаний показывают, что студенты недостаточно информированы о том, какие задания их ожидают в ходе проведения экзамена, какова процедура экзамена. Естественно, что в течение трех лет в структуру экзаменационных материалов вносились определенные коррективы, и формат претерпевал изменения. На настоящий момент экзамен по дисциплине «Практический курс английского языка» представляет собой типовой набор заданий, направленный на проверку знаний и умений учащихся в трех видах речевой деятельности: чтение, письмо и говорение. Отдельно проверяются знания студентов по лексике и грамматике английского языка. Предлагаемые материалы для проведения экзамена по английскому языку – это 15 типовых вариантов тестов, включающих разнообразные задания по всем четырем разделам предстоящего экзамена. Сам формат заданий максимально приближен к тому, что может ожидать студентов во время процедуры итоговой государственной аттестации. Пособие включает готовые тесты ко всем заданиям, включая творческие, в одном экземпляре с ключами. Таким образом, преподаватели имеют готовые образцы и критерии оценки, что позволяет преподавателю поставить объективную оценку.

Концептуальные основы методического пособия к проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка» по специальности 050303 «Иностранный язык»

(повышенный уровень среднего профессионального образования)

Старшая ступень педагогического колледжа в процессе модернизации образования претерпевает существенные структурные, организационные и содержательные изменения. Социально-педагогическая суть этих изменений – обеспечение набольшей личностной направленности и вариативности образования, его дифференциации и индивидуализации.

В соответствии с требованиями ГОС СПО по специальности 050303 «Иностранный язык» данная Программа итоговой аттестации позволяет выявить освоение выпускником основной профессиональной образовательной программы по специальности 050303 «Иностранный язык» и готовность к выполнению образовательно-воспитательной, учебно-методической, социально-педагогической деятельности в соответствии с квалификационной характеристикой.

Основой разработки контрольно-измерительных материалов промежуточной аттестации являются требования к уровню подготовки выпускников ГОС СПО повышенного уровня.

Пояснительная записка

к методическим рекомендациям по проведению промежуточной аттестации по дисциплине «Практический курс английского языка»

по специальности 050303 «Иностранный язык»

(повышенный уровень среднего профессионального образования)

Программа итоговой государственной аттестации является частью основной профессиональной образовательной программы по специальности 050303 «Иностранный язык».

Целью итоговой государственной аттестации является установление соответствия уровня и качества подготовки выпускника Государственному стандарту среднего профессионального образования повышенного уровня.

Итоговая аттестация позволит выявить социокультурный уровень мышления, сформированность основных видов речевой деятельности на английском языке, степень самостоятельности и креативности при решении нестандартных профессиональных задач, психологическую культуру, способность работать в режиме «развития», умение самостоятельно работать с нормативной и методической литературой на иностранном языке, умение логично, аргументированно, грамматически, фонетически, лексически и стилистически правильно излагать мысли на английском языке.

Четкая форма, содержание, структура и организация итоговой аттестации позволяет осуществить мониторинг качества непрерывного образования: школа – колледж – университет. А также данная система контроля способствует лучшей адаптации выпускника колледжа при поступлении в ВУЗ, и может быть использована выпускником в дальнейшем профессиональной деятельности.

Итоговая аттестация предусматривает комплексный экзамен по дисциплине «Практический курс английского языка» в конце 5 семестра и комплексный экзамен по дисциплине «Практический курс английского языка» в конце 6 семестра и проводится в соответствии с положением об итоговой аттестации выпускников среднего профессионального учреждения.

Представленные в Программе экзаменационные материалы к комплексному экзамену по дисциплине «практический курс английского языка» целостно отражают объем проверяемых ключевых и профессиональных компетентностей / компетенций студента в соответствии с Государственными требованиями по специальности. экзаменационные материалы включают проверку теоретических знаний и практических умений в соответствии с Государственными требованиями и требованиями регионального компонента. Экзаменационные материалы сформированы на основе рабочей программы учебной дисциплины «Практический курс английского языка» и ГОС СПО по специальности 050303 «Иностранный язык» от 1 сентября 2003 года. Данные материалы занесены в компьютерную систему и постоянно обновляются и модернизируются.

Итоговая аттестация по специальности проводится в 2 этапа. Форма проведения – письменная и устная.

1 этап экзамена по «Практическому курсу английского языка» проводится в письменной форме и включает в себя задания по разделам:

1) чтение (3 варианта)

2) лексика – грамматика (3 варианта)

3) письмо (3 варианта)

2 этап экзамена проводится в устной форме и включает в себя задания:

1. Монологическое высказывание по теме.

2. Диалог – обмен оценочной информацией.

Содержание устного комплексного экзамена по практическому английскому языку отражено в 12 билетах за 5 семестр и 16 билетах за 6 семестр. Задания являются равноценными по сложности и трудоемкости и обеспечивают проверку подготовленности выпускника к конкретным видам речевой и профессиональной деятельности. Разработаны четкие критерии оценки в баллах, определены уровни сформированности всех видов речевой деятельности и оценочные шкалы, которые позволяют адекватно оценить знания и умения студента избежать предвзятого отношения к студентам и скорректировать учебный процесс.

Выполнение заданий на проверку уровня сформированности речевых умений предполагает, что каждый студент во время экзамен должен показать:

- умение читать иноязычные аутентичные тексты различных видов и жанров с полным пониманием прочитанного, умение понять прочитанное посредством логической связи внутри и между предложениями, частями текста, умение делать выводы из прочитанного;

- умение адекватно использовать разнообразные грамматические структуры, лексические единицы в соответствии с заданной ситуацией, в устной и письменной речи;

- умение написать резюме по прочитанному тексту;

- умение создавать самостоятельное монологическое высказывание по предложенной проблеме;

- умение логично излагать материал в соответствии с выделенным лимитом времени на выступление;

- умение грамматически, фонетически, лексически и стилистически правильно излагать мысли на английском языке;

- уметь использовать устную речь для решения коммуникативно – ориентированных задач;

- умение обмениваться оценочной информацией;

- умение достигать договоренности с собеседником в ходе обсуждения;

- умение пользоваться научно – методической литературой, справочниками, словарями нового поколения, современными Интернет – ресурсами.

Уровни сформированности ключевых и профессиональной компетенций, определяющие качество подготовки студентов по специальности 050303 «Иностранный язык»:

- уровень готовности к осуществлению основных видов речевой деятельности;

- уровень сформированности умений монологической речи;

- уровень сформированности умений диалогической речи, позволяющий решать коммуникативные задачи;

- уровень сформированности лексико-грамматических и фонетических навыков;

- уровень сформированности обоснованности, четкости, полноты изложения материалов;

- уровень информационной и коммуникативной культуры;

- уровень знаний и умений, позволяющий решать коммуникативные задачи;

- уровень сформированности умений письменной речи;

- уровень сформированности логичного, четкого выстраивания ответа.

Содержание комплексного экзамена

по дисциплине «Практический курс английского языка»

специальность 050303 «Иностранный язык»

I РАЗДЕЛ

Практика устной речи:

- лексические и фразеологические единицы;

- лексика в пределах тематики устного общения;

- языковые средства выражения коммуникативно – речевых функций при общении на ИЯ;

- формулы вежливости в ситуациях иноязычного общения;

- лексический минимум 3000 ЛЕ;

- примерная тематика устного общения: представление себя и окружения; семья и семейные ценности; дом и жилище; природа, климат, окружающая среда; охрана окружающей среды; рабочая неделя и отдых; транспорт; путешествие, посещение новых мест; магазины и покупки; питание; Лондон – столица Великобритании; здоровье и правила гигиены; физкультура и спорт; система образования; культура и искусство; средства коммуникации; средства массовой информации; социальные аспекты жизни современного общества; внешность, черты характера; книги и библиотеки; выбор профессии, профессия учителя; проблемы воспитания; жизнь и проблемы молодежи; кино; театр.

II РАЗДЕЛ

Практическая грамматика:

- грамматический строй языка;

- морфология;

- части речи;

- глагол (классификация, времена, модальные глаголы, страдательный залог, повелительное и сослагательное наклонения, употребление неопределенной формы глагола)

- существительное (склонение, множественное число)

- артикль (определенный и неопределенный, отсутствие артикля, основные нормы употребления)

- местоимение (классификационные образования, синтаксические функции)

- прилагательное (степени сравнения)

- наречие

- предлоги, союзы, частицы, междометия, причастие I и II

- синтаксис (основные типы простого предложения, порядок слов, члены предложения, сложноподчиненное предложение, сложносочиненное предложение, виды придаточных предложений, их особенности, предложения с прямой и косвенной речью, с вводной частью)

III РАЗДЕЛ

Практическая фонетика :

- роль и место фонетики в обучении иностранному языку;

- речевой аппарат;

- фонетическая база современного английского языка, классификация гласных и согласных звуков, особенности артикуляции и произношения;

- фонетическая транскрипция, звук и буква;

- алфавит, традиционная орфография, правила чтения;

- слоговые структуры, фонетический слог;

- артикуляция звуков в потоке речи, виды ассимиляции;

- ударение в корневых, производных, сложных словах, особенности ударения;

- интонация современного иностранного языка, ее компоненты и элементы;

- виды ударения во фразе, членение фраз на синтагмы и ритмические группы;

- интонация повелительных, вопросительных фраз, фраз с перечислением, пояснением, обращением, интонация слов автора в сочетании с прямой речью, восклицаний, эмфатическая интонация, интонационные характеристики; стили произношения.

IV РАЗДЕЛ

Чтение:

- умение использовать различные стратегии чтения: ознакомительное, поисковое, изучающее чтение;

- типология текстов для чтения: информационно – рекламные тексты, материалы аутентичной прессы по общекультурной и профессиональной тематике, художественные тексты, научно – популярные, публицистические тексты.

На настоящий момент экзамен по дисциплине «Практический курс английского языка» представляет собой типовой набор заданий, направленных на проверку знаний и умений студентов в трех видах речевой деятельности: чтение, письмо и говорение.

Контроль умений по разделу «Аудирование» не включен в данную программу, так как в соответствии с требованиями ГОС СПО повышенного уровня по специальности 050303 «Иностранный язык»дисциплина «Практикум по аудированию» является отдельным курсом и предполагает обязательное изучение студентами педагогического колледжа. Данный курс рассчитан на максимальное количество часов – 52, из которых 39 – аудиторные и 13 часов – самостоятельная работа.

Итоговый контроль умения аудирования имеет форму зачета и включает 15 заданий на аудирование с извлечением необходимой информации и с выбором правильного ответа из нескольких предложенных.

Список используемой литературы:

1. CAE, Practice Tests. Longman 2002.

2. Examination Papers From the University of Cambridge. Cambridge University Press 1998.

3. Tasks for teacher education. A reflective approach course book. Rosie Tanner, Catrine Green. Longman 1998.

4. TOEFL. Test Assistant, Москва. Астрель. АСТ 2004.

5. Practice Exam Papers for the Russian National Exam. Express Publishing-Centercom,2004.

6. Государственное тестирование выпускников 11-х классов. Англ. Язык. Образцы тестов. Рекомендации по подготовке к тестированию. Москва, Прометей 1997.

7. Настольная книга преподавателя иностранного языка. Справочное пособие. 4-е издание. Маслыко Е. А., Бабинская П. К. и др. Минск, Высшая школа 1998.

8. Практический курс методики преподавания иностранных языков: английский, немецкий, французский: учебное пособие. Бабинская П.К., Леонтьев Т.П., Андреасян И.М. и др. Минск: Тетра Системс 2003.

Список нормативных документов:

1. Целевая программа «Развитие системы образования Пермского края на 2006-2010 гг.».

2. О приоритетных задачах модернизации Российского образования в 2003 году. Решение коллегии Минобразования РФ от 26 февраля 2003 года № 3.

3. О национальной доктрине образования в РФ. Постановление от 04 октября 2000 года № 751.

4. Концептуальные основы модели «Школа-колледж». Программа модернизации от 01 апреля 2003 года № 1313.

5. Программа развития СПО России на 2000-2005 гг.

6. Сборник нормативных документов «Иностранный язык». Федеральный компонент государственного стандарта. Москва 2006 год.

Приложение 1.

Формат 1 этапа (письменной части) комплексного экзамена по дисциплине «Практический курс английского языка»

Работа состоит из четырех разделов:

1 раздел – Reading. Включает 7 заданий с выбором правильного ответа их четырех предложенных. Рекомендуемое время – 30 мин.

2 раздел – Summary. Представляет собой небольшую письменную работу (написание summary) по прочитанному тексту. Рекомендуемое время – 30 мин.

3 раздел – The use of the language. Включает 8 заданий с выбором правильного ответа из четырех предложенных. Рекомендуемое время – 20 мин.

4 раздел – Grammar. Включает 10 заданий с выбором правильного ответа из четырех предложенных. Рекомендуемое время – 20 мин.


Приложение 2.

Образцы контрольно-измерительных материалов для проведения 1 этапа комплексного экзамена

по дисциплине «Практический курс английского языка»

Раздел 1. Чтение.

Read the text about snowflakes, do the tasks and choose the correct answer

A snowflake originates from countless water molecules that initially come in small groups as a result of a week attractive force between oxygen and hydrogen atoms. The same forces subsequently organize the groups into a frozen molecular crystal, a perfectly organized lattice of molecules. Finally, several molecular crystals join to form a snowflake. Scientists have realized for some time that the forces that assemble molecules into natural crystals can be utilized to produce a variety of important materials. They have determined the structure of more than 90,000 different molecule crystals, the most common examples of which are aspirin and mothballs.

In recent years, researchers have studied how molecules organized themselves to form crystals in the hope of better understanding what types of molecules and what conditions will produce molecular crystals with unusual and useful properties. Scientists are aware that the material properties of a crystal depend in a large part on the organization of the molecules in the crystal, yet they know little about the factors controlling the assembly of such crystals.

Synthesizing a molecular crystal is similar to designing a building. Before construction can begin, the architect must specify the shapes and sizes of the girders and the number and placement of the rivets. Similarly, to produce new molecular crystals, chemists must choose molecules of the appropriate sizes and shapes and select the molecular forces that will hold the crystals together. A chemist can normally find many molecules o various shapes and sizes, but the challenge is to find ones that assemble in a predictable manner.


А 1 According to the passage, a snowflake is formed by

1. the attractive force between oxygen and hydrogen

2. molecular crystals with new and useful properties
3. the synthesizing of molecular crystals

4. the joining of several molecular crystals

А 2 According to the passage, water molecules join together as a result of

1. an attraction between oxygen and hydrogen atoms

2. the organization of the molecules in a crystal

3. a strong force that assembles crystal atoms

4. the unusual and useful properties of molecular crystals

А 3 By making use of forces that assemble molecules into natural crystals, scientists can

1. find molecules of various shapes and sizes

2. determine the structure of different molecular crystals

3. organize molecules into a perfect lattice

4. create new and useful materials

А 4 According to the passage, what reason do researchers have for studying how molecules organize themselves to form crystals?

1. to assemble molecules into natural crystals

2. to learn how to synthesize molecular crystals

3. to make aspirin and mothballs

4. to change the material properties of a crystal

А 5 According to the passage, what do scientists still need to learn about the organization of molecules?

1 What determines the material property of a crystal

2 the molecular forces that hold molecules together

3 The conditions that produce molecular crystals

4 the factors controlling the way crystals are assembled

А 6 To produce new molecular crystals, chemists must choose all of the following EXCEPT

1 molecules of the right size

2 molecules of the appropriate shape

3 the right molecular organization

4 the proper molecular forces

А 7 According to the passage, the task of synthesizing a molecular crystal can be compared to

1. designing a building

2. building a house

3. making materials

4. constructing a lattice

Раздел 2. Письмо .

Read the text about young people and drugs and write the summary.

DESPITE well-known risks, people con­tinue to abuse drugs, and such abuse continues to destroy lives. Drug abuse costs the United States an estimated 100 billion dollars a year in health care, re­duced job productivity, lost earnings, and crime. But perhaps it is young ones — children — who pay the highest price. Ac­cording to a Brazilian study reported on in Jornal da Tarde, 24.7 percent of youths between 10 and 17 years of age have al­ready tried some kind of drug. While teenage drug use in the United States may have declined somewhat in recent years, alarming numbers of young ones there are addicted. Consider seniors in high school. According to one study, 37 per cent had at least tried marijuana in the previous year. One out of 5 had used it in the past month. Almost 1 out of 10 had tried the drug ecstasy in the past year. Over 6 percent had tried LSD. Reports from all over the world are grim. The British Office for National Statistics reports that "12.per cent of pupils aged 11-15 had used drugs in the last year... Cannabis (marijuana) was by far the most likely drug to have been used." Par­ticularly alarming was the fact that "more than one third (35 per cent) had been offered one or more drugs." A report sponsored by the European Union likewise reveals that among young people, "drinking to inebriation has be­come increasingly common." The report also says that such "alcohol abuse is asso­ciated with various short term adverse ef­fects such as accidents, violence and poisoning, as well as with developmental and social problems." From Japan comes a report that "the drugs most often used by teenagers in Japan are organic solvents, which can lead to other drug use." Little wonder, then, that UN Secretary- General Kofi Annan said: "Drugs are tear­ing apart our societies, spawning crime, spreading diseases such as AIDS, and kill­ing our youth and our future." Often, people involved with drugs are responsi­ble for crimes such as drug trafficking and drug-related homicides. In addition, because of abusing drugs, many people become victims of violence, are injured, or engage in risky, unplanned sex. And if you think that your family is immune, think again! One U.S. government report said: "Drugs are not a problem solely of the poor, minorities, or inner city resi­dents ... Drug users come from all walks of life and from all parts of the country. The drug problem affects everyone." Yet, parents often do not sense the danger until it is too late. Consider the case of one young.Brazilian girl. "She was drinking al­coholic beverages,"15 explains her sister. "The family thought it was cute. But this led to her experimenting with drugs with her boyfriends. Since my parents always treated her as if the problems she caused were of no consequence, her condition got out of control. Several times she disap­peared. And every time a young woman was found dead, the police called my fa­ther to see if she was the one! This caused my family great distress." The World Health Organization presents five basic reasons why young ones might be drawn to drugs:

• They want to feel grown-up and make
their own decisions.

• They want to fit in.

• They want to relax and feel good.

• They want to take risks and rebel.

• They want to satisfy their curiosity.

Drug availability and peer pressure17 also increase the likelihood that a youth will begin this self-destructive course. "My parents never said anything about drugs. In school the teachers mentioned the problem but without going into detail," explains Luiz Antonio, a Brazilian youth. Spurred on18 by schoolmates, he began abusing drugs when he was 14 years old. Later, when he tried to quit, his drug-sup­plying "friends" pressured him at knife­point19 to continue his habit!

Раздел 3. Лексика .

Read the text “The best Job in the World” with gaps marked with the numbers A1-A7. These numbers correspond to the tasks in which all the possible variants are represented. Circle the number of the variant you have chosen.

I love my job. You know you have the best job in the world when you can’t wait to get to work each morning. That is the way I feel about my job. I feel that way A1 every day, I enjoy what I do so much because I A2 believe that I work with some of the best people in the world and for one of the best companies in the world. This is A3 we have the most talented employers available anywhere. They love what they do, they have fun doing it, they extraordinary well in A4.

We have a strong set of values that guide us every day and help us make decisions that are important to our company; values we believe in with all A5 and we also know that those closest to the work can make the most informed decisions. We have leaders who know that leading is all A6 helping others. We share strong sense of community that supports us through difficult times and through professional and personal change. We extend that support to our families and actively try to A7 a difference in the world we live in. Now you know why I say that I have the best job in the world.

A1 1) almost 2) just 3) about 4) exactly

A2 1) mostly 2) exactly 3) truly 4) strictly

A3 1) since 2) while 3) as 4) because

A4 1) companies 2) teams 3) crowds 4) lots

A5 1) souls 2) feelings 3) hearts 4) minds

A6 1) for 2) on 3) to 4) about

A7 1) do 2) make 3) cause 4) show


Раздел 4. Грамматика .

Read the teat “Butterflies” and fill in the gaps marked with the numbers 1-20. These numbers correspond to the tasks in which all the possible variants are represented. Circle the number of the variant you have chosen.

Butterflies are among the most beautiful insects. The metamorphosis of the rather dull, ugly larva of the butterfly, the caterpillar, into the delicate flying palette of the adult butterfly (1) the human imagination for millennia.

It (2) as a metaphor of hope and the longing for spiritual transformation of the soul as well as the transformation of the body. The form, symmetry and colour of the butterfly (3) it to be a favourite subject of artists wishing to capture the beauty of Nature on canvas. A butterfly (4) female and has an important role in the symbolism of female life. The transformation of pupa into butterfly (5) as analogous to the transformation of an immature girl into a beautiful woman. The natural beauty of the butterfly (6) with the beauty of woman. Why (7) we some things beautiful and others not? Why do we naturally prefer some tastes? Beauty (8).

Nature, Youth and Health attractive. Certain types of landscapes attract. Views of mountains (9) because they suggest mystery and unexplored lands. The reasons why we now find things beautiful gradually (10) in us over hundreds of thousands of years.


1. 1) are capturing 3) has captured

2) captured 4) capture

2. 1) is serving 3) has served

2) serves 4) serve

3. 1) have led 3) is leading

2) led 4) had led

4. 1) considers 3) is considering

2) is considered 4) has considered

5. 1) is seen 3) saw

2) sees 4) has seen

6. 1) is linking 3) links

2) is linked 4) linked

7. 1) do/think 3) have/thought

2) are/thinking 4) are/thought

8. 1) is attracted 3) attracts

2) is attracting 4) has attracted

9. 1) attract 3) attracts

2) is attracting 4) are attracted

10. 1) are developed 3) develop

2) are developing 4) developed


Приложение 3.

Примерное тематическое содержание 2 этапа комплексного экзамена по дисциплине «практический курс английского языка»

Примерная тематика устного общения (монологическое высказывание и диалогическое высказывание с целью обмена оценочной информацией)

1. Problems concerned with environmental pollution and destruction of natural resources.

2. The artistic endeavour of one of the outstanding Russian painters.

3. Healthy way of life, health problems and medical service.

4. Advantages and disadvantages of modern means of communication, the role of modern informational technologies in society.

5. Literature as means of learning about cultural heritage of the countries and continents.

1. You and your friend are convincing each other what exhibition or art gallery should be visited. Discuss the following options: the Perm Gallery, The Tretyakov Gallery, the Exhibition of Russian portraits, the exhibition of Modern Art.

2. You and your friend are having practice as tutors at a secondary school and you are arguing what film should be seen by your children. Discuss the following options: an educational film, a historical film, an animated cartoon, an adventure film.

3. You and your friend are planning what educational establishment to choose to continue education after school. Discuss the following options and choose one you both like most of all: to enter the University, to enter a college, to find a job and study by correspondence, to enter a trade school and get a qualification of a worker.

4. You and an expert in Art are convincing each other what genres of pictures should be selected for the forthcoming exhibition. Discuss the following options and choose one you both like most of all: a portrait, a landscape, a seascape, a still-life.

5. Your child has been misbehaving a lot recently. Discuss the following ways to solve this problem with the schoolmaster and come to an agreement: to take a child to the psychologist, to punish him somehow, to wait for the difficult period to end, to have a sincere talk with the child.


Interlocutor Card 1

6. You and your friend are convincing each other what exhibition or art gallery should be visited. Discuss the following options: the Perm Gallery, The Tretyakov Gallery, the Exhibition of Russian portraits, The exhibition of Modern Art.

+

-

1

The Perm Gallery

1.You needn’t go anywhere.

2.You may get acquainted with artists of Perm region.

3.You may go there any time.

1.The exhibition is not that rich.

2.There are a few pictures of Modern artists.

3.There are many pictures of unknown painters.

2

The Tretyakov Gallery

1.The exhibition is rich in different genres and painters.

2.There are cafes and you may have a rest after a long viewing.

3.It’s very popular with tourists.

1.Foreign painters are not exhibited.

2.It’s in Moscow and not everyone has a chance to go there.

3.Only pictures are installed there.

3

The Exhibition of Russian portraits

1.It teaches us to analyze human psychology.

2.It’s a good chance to know more about famous historical persons.

3.It helps us to know more about the lifestyle of the epoch.

1.If you don’t know who is in the portrait it’ll be meaningless to look at it.

2.A painter may reflect a personality in his own way.

3.Some portraits are not psychological and people look artificial.

4

The Exhibition of Modern Art

1.It’s a new direction and it will help you to be up-to-date.

2.You can get your own opinion of the direction.

3.It gives us a fresh look on the world.

1.Sometimes it’s difficult to interpret the message.

2.It’s difficult to understand the composition because of distortion of shapes.

3.The colours are gaudy and agitated.


Interlocutor Card 2

7. You and your friend are having practice as tutors at a secondary school and you are arguing what film should be seen by your children. Discuss the following options: an educational film, a historical film, an animated cartoon, an adventure film.

+

-

1

An educational film

1.It can extend children’s knowledge in some school subjects.

2.It can help a lot to understand better some processes and phenomena. Certain scenic effects (earthquakes, fires, etc.) can be created much better in films.

3.It makes children enjoy learning and stimulate their curiosity and creativity.

4.Seeing a film is “easier” than reading a book.

1.Children don’t want to watch them at school.

2.Those who are not interested in science may find it boring.

3.These films are rarely shown in the cinemas.

2

A historical film

1.It will help to understand some historical facts better.

2.Watching this film you can imagine yourself as a participant of the event.

3.You may get acquainted with some historical personalities and see how they looked like.

1.Not all children are interested in history.

2.The film keeps you in suspense and doesn’t let you relax.

3.Some of them are not true to life.

3

An animated cartoon

1.They are widely popular among all ages.

2.Many cartoons of later years have interesting plots and technique.

3.They are founded on resemblances between the animal and the human world. Some characters are actually human beings in disguise and behave like recognizable individuals.

1.Usually they are very sentimental and naïve.

2.Some characters are potentially cruel and dangerous.

3.They are only for entertainment.

4

An adventure film

1.They are usually full of events.

2.They are very exciting and grab your attention from the beginning.

3.They develop your imagination.

1.They are usually not true to life.

2.There is no educational value.

3.They are not very thought-provoking.


Interlocutor Card 3

8. You and your friend are planning what educational establishment to choose to continue education after school. Discuss the following options and choose one you both like most of all: to enter the University, to enter a college, to find a job and study by correspondence, to enter a trade school and get a qualification of a worker.

+

-

1

To enter the university

1. Higher education is prestigious, it heightens one’s social status

2. It helps to find a high-paid job

3. It develops one’s skills and personality to the most extent

1. It takes much more time and effort to acquire a higher education

2. It makes the person extremely busy, it has little time to relax

3. It is the most expensive way to continue education

2

To enter a college

1. It takes less time to get a qualification

2. It is not so expensive

3. It is easier to enter this educational establishment since the exams are not so difficult to pass

1. It doesn’t provide enough qualification so there is a danger of not finding a job

2.It is not so prestigious

3. It is practically oriented and doesn’t provide enough theoretical preparation

3

To find a job and study by correspondence

1. It gives the possibility both: to work and to study, so one has money to live on

2. It is convenient because one can organize one’s learning process and feels independent

3. It enables the student to get more than one education

1. It is difficult because one doesn’t communicate with the teacher directly

2. It is not very reliable because one can get a diploma with the help of other people

3 It doesn’t provide the same amount of knowledge as he day department

4

To get a qualification and get a job

1.It gives the possibility to earn money as early as possible and become independent

2. It enables one to save money to continue education

3. It gives the opportunity to have much free time and entertain oneself

1. It doesn’t allow to get a high paid job

2. It gives the opportunity only to get a hard monotonous job only

3 It doesn’t develop one’s personality and outlook

Interlocutor Card 4

9. You and an expert in Art are convincing each other what genres of pictures should be selected for the forthcoming exhibition. Discuss the following options and choose one you both like most of all: a portrait, a landscape, a seascape, a still-life.

+

-

1

A portrait

1. It teaches us to analyze human’s psychology

2. It’s a good chance to know more about famous historical persons

3. It helps us to know more about the life style of the epoch

1. If you don’t know who is in the portrait, it’ll be meaningless to look at it

2. A painter may reflect a personality in his own way

3. Some portraits are not psychological and people look artificial

2

A landscape

1. It helps to see the beauty around us

2. Landscapes are understandable for all and sharpen our feelings and make them more expressive

3. It helps to understand a single entity of a man and nature

1. Landscapes are usually romantic, they take us far from problems of real life

2. Real nature is more attractive than artificial one

3. They are not trendy

3

A seascape

1. We can feel nature’s power and mood

2. It’s a good opportunity to see the beauty of the sea

3.Only nature artists can use colour scheme for depicting water in its mood

1. All the seascapes resemble each other

2. The plot of seascapes is monotonous

3. It’s not fashionable

4

A still life

1. The things of ordinary life become more expressive for us

2.It’s an original and fashionable way of expression

3. It teaches us to value colours and their combinations

1. It’s difficult to understand the message of a painter

2. It doesn’t reflect the real situation of the society. It’s just a picture of some object

3. It’s rather boring to look at primitive things

Interlocutor Card 5

10. Your child has been misbehaving a lot recently. Discuss the following ways to solve this problem with the schoolmaster and come to an agreement: to take a child to the psychologist, to punish him somehow, to wait for the difficult period to end, to have a sincere talk with the child.

+

-

1

To take the child to the psychologist

1. A specialist may give an objective picture on a child’s behaviour

2. It’s important for a child to have a real friend among grown-ups

3. As a specialist a psychologist may suggest rational ways of solving the problem

1.Some children are afraid of communicating with strangers

2. Children consider a psychologist as a doctor not a person whom they may trust

3. It is difficult to find a really good specialist

2

To punish him

1. It helps to keep children under control

2. It teaches children to observe social standards

3. It prevents children from further breaking the rules

1. Punishment leads to lies because children would say anything to prevent it

2. It causes misunderstanding between parents and children

3. Punishment reduces self-esteem, creativity and initiative

3

To wait for the difficult period to end

1. It teaches a child to overcome difficulties independently

2. It shows the child that we accept him as he is

3. It doesn’t destroy family relations

1.There is a danger that things will go too far

2. The child may develop the idea that parents are indifferent to him

3. The child can find the wrong way out of the situation, leading to further problems

4

To have a sincere talk with him

1. It helps parents and children to become closer

2. It teaches children not to conceal their problems from parents

3. It enables children to use their parents life experience

1. It may be difficult for parents to control themselves during the conversation

2. Parents are not professionals and they can make serious mistakes

3. Children are used to rejecting their parents experience and consider them old- fashioned

КРИТЕРИИ ОЦЕНКИ УРОВНЯ ЗНАНИЙ

Оценка по дисциплине «Практический курс английского языка» складывается из оценок по трем видам речевой деятельности:

- чтение аутентичного текста с полным пониманием прочитанного – максимальный балл – 7

- монологическое высказывание по заданной теме – максимальный балл – 15

- диалог с целью обмена оценочной информации – максимальный балл – 15

- написание резюме – максимальный балл – 15

- лексико – грамматический тест – максимальный балл – 18

Оценка «отлично» максимальное количество баллов:

63 – 70 баллов – 100 – 90 %

Оценка «хорошо» максимальное количество баллов:

42 – 62 балла – 70 – 80 %

Оценка «удовлетворительно» максимальное количество баллов:

35 – 48 баллов – 50 %

Оценка «неудовлетворительно» количество баллов:

менее 35 баллов – менее 50 %


Подписано в печать 18.03.2008. Формат 84х108/32.

Бумага типографская. Усл. печ. л. 1.0.

Тираж экз. Отпечатано с оригинал-макета.